Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ

ΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ

ΑΓΕΡΑΝΟΣ
Είναι ο χαρακτηριστικότερος χορός της Πάρου όπου χορεύεται και τραγουδιέται την
περίοδο της Αποκριάς χωρίς τη συνοδεία μουσικών οργάνων. Τον συναντάμε σε τρία
ρυθμικά μέτρα : 4/4, 5/4 και σπανιότερα σε 3/4. Η συνήθης λαβή είναι από τους ώμους
αγκαλιαστά ενώ σπανιότερη είναι η σταυρωτή ή θηλυκωτά.

BINTEO:ΑΓΕΡΑΝΟΣ ΣΤΙΣ ΛΕΥΚΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΝΑΟΥΣΑ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ


ΣΥΡΤΟΣ
Αγαπητός χορός που εκφράζει τους ντόπιους σε όλες τις εκδηλώσεις χαράς, όπως
πανηγύρια, παρέα στο σπίτι, μέχρι το γάμο, τη βάπτιση και άλλα. Ο συρτός χορεύεται
από δύο ζευγάρια που πραγματοποιούν το σχήμα μαιάνδρου, εσωτερικά βρίσκονται
γυναίκες κρατώντας τα αριστερά τους χέρια, ενώ εξωτερικά τις κρατάνε οι άνδρες με
μαντήλια. Οι άνδρες ρυθμίζουν την κινητικότητα του χορού.

ΒΟΥΡΓΑΡΙΚΟΣ
Ή Μπουργάρικος (2/4), ανδρικός χορός με λαβή από τους ώμους, πλέον ξεχασμένος.
Χορευόταν με τη συνοδεία τσαμπούνας και παλιότερα φλογέρας. Ίδια μορφή χορού και
ονομασίας εμφανίζεται και στην Κέα.

ΜΠΑΛΟΣ
(2/4), ο πιο διαδεδομένος και αγαπητός χορός στη νεότερη γενικά και ο μόνος που
μπορούμε να συναντήσουμε σήμερα στην Πάρο τόσο έντονα. Δυστυχώς όμως, χωρίς να
διατηρηθεί ο χαρακτήρας του χορού από τα παλαιότερα χρόνια. Ουσιαστικά όταν μιλάμε
για τον τοπικό μπάλο αναφερόμαστε : α) στον τσαμπουνιστό και β) στον μπάλο με βιολί,
όπου συναντάμε διαφορές κυρίως στο χορευτικό ύφος. Λόγω της ευρείας διάδοσης
παρατηρούνται χορευτικές διαφορές, ακόμα και από χωριό σε χωριό. Ο μπάλος είναι
ζευγαρωτός χορός και αποτελεί το αποκορύφωμα της έκφρασης των μερακλήδων στα
γλέντια. Σημαντικό είναι να αναφερόμαστε στη διαφορετική συνοδεία λαούτου που
χαρακτηρίζει το μπάλο σε σχέση με το συρτό.

ΚΑΛΑΜΑΤΙΑΝΟΣ
Ο χορός αυτός χορευόταν συνήθως την περίοδο της Αποκριάς και παλιότερα, πολλές
φορές, δεν τον διέκριναν από τον Αγέρανο. Ουσιαστικά είναι ο γνωστός πανελλήνιος
χορός, σε επτάσημο ρυθμό, στον οποίο όμως οι Παριανοί έδωσαν το δικό τους τοπικό
χαρακτήρα και τον διαφοροποίησαν ακόμα και από περιοχή σε περιοχή. Τον συναντάμε
σε κυκλική μορφή, με λαβή από τα χέρια.

ΧΑΣΑΠΙΚΟΣ (Λεύκες)
(2/4), ανδρικός χορός με λαβή από τους ώμους, επηρεασμένος από τον αντίστοιχο της
Κούλουρης, τον οποίο οι κάτοικοι του ορεινού χωριού Λεύκες διαμόρφωσαν ανάλογα με
τον τοπικό χαρακτήρα. Ο ιδιαίτερα αγαπητός σκοπός του προέρχεται από τη Σύρο.
Δυστυχώς, δεν έχει διαδοθεί στους νέους και είναι λίγοι οι μεγαλύτεροι που τον κρατούν
ακόμα ζωντανό. Δεν πρόκειται για ένα χορογραφημένο χασάπικο μιας παρέας, αλλά για
ένα κοινά αποδεκτό χορό σε όλο το χωριό.

ΠΑΝΩ ΖΕ
Αποκριάτικο παιχνίδι, στο οποίο συμμετέχουν μόνο άντρες. Ο πρώτος του παιχνιδιού
κρατάει στα χέρια του μία ζώνη, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του
παιχνιδιού. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού τραγουδάνε τα χαρακτηριστικά δίστιχα :
«πάνω Ζε, κάτω Ζε, για περάστε για ορίστε,
Στα γαϊδούρια μας καθίστε»

ΒΙΝΤΕΟ:ΑΠΑΝΩ ΖΕ


ΣΟΥΣΤΑ
Έχει διασωθεί μόνο η μελωδία στην οποία συναντάμε κοινές μελωδικές γραμμές με τη
σούστα της Αμοργού. Οι προφορικές μαρτυρίες λένε για ένα αργό μερακλήδικο μπάλο
όπου επιτρεπόταν και το πιάσιμο της λαβής από τα χέρια με μαντήλι, σε αντίθεση με την
σούστα της Κρήτης και των Δωδεκανήσων όπου η ταχύτητα είναι γρήγορη, βλέπουμε πως
στις Κυκλάδες η σούστα είναι πολύ αργή.

ΠΗΓΗ:Γιώργος Λιάρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου